Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op canyoning.startpagina.nl

www.canyoningclub.nl

  • Jeroen

    Aardige site over canyoning met goede doelstellingen. Volgens mij moet alle canyoninger hier aan mee doen!

    www.canyoningclub.nl

  • Robby

    Het is inderdaad een goede doelstelling. Bij een club is het contact leggen met andere canyoningers een stuk makkelijker. Ben meteen lid geworden!

    Robby

  • Frans

    Ik vind de canyoningclub een vage doelstelling hebben; een activiteit die je alleen in bepaalde gebieden kunt doen, waar veel over te doen is qua natuurbescherming en die een hoog risico kent, proberen te promoten tot de nummer 1 buitensport….Lijkt mij niet verstandig.

    Canyoning wordt vrijwel altijd verboden omdat er teveel mensen door een canyon gaan in het seizoen. Er wordt teveel natuur verziekt door deze groepen zogenaamde natuurliefhebbers, door geschreeuw en gejoel heeft de plaatselijke bevolking geen rust meer in haar achtertuin en zich omkledende canyoneers op de plaatselijke parkeerplaats is de bevolking een doorn in het oog.

    Ik vrees dat met dit soort initiatieven (hoewel waarschijnlijk goed bedoeld…) deze mooie activiteit eerder de nek om wordt gedraaid dan dat er meer begrip voor wordt gekweekt. Zoals het ons Hollanders is vergaan in de Ardennen met het kano-varen (verboden voor Hollanders op een aantal plaatsen) of in de welbekende klimgebieden (waar men al tijden probeert de Nederlanders de toegang te ontzeggen of bemoeilijken omdat er teveel en te grote groepen zich misdragen), zal het ook met de naam van de Nederlandse canyoneer gaan. Jammer….

    Kan iemand mij vertellen wie er achter deze site zit? Is dat een commerciële club of een groepje enthousiastellingen dat na hun eerste canyoning-ervaring bedacht heeft dat hier geld mee te verdienen is?

  • han Keuning

    Nou vindt ik 25 euro per jaar persoonlijk niet veel geld. Zeker als je ziet wat je er voor terugkrijgt.

    Sinds een tijdje ben ook lid van deze club. De site heeft als doel juist de canyoningers te verenigen en op deze wijze de sporters bewust te maken van al die feiten die jij opnoemt. Dat vind ik een goed intiatief. Een groep fanatieke canyoningers die over sport aan het mailen zijn. (forum, topo's uitwisselen etc.). Samen proberen het kano- belgie-probleem te voorkomen. Daarom ben ik lid geworden. Ik geloof hier in. Ik zie tijdens het canyoningen regelmatig probleemgevallen voorbij komen. Als we deze figuren met elkaar wijs kunnen maken in het canyoningen op een verantwoorde manier, dan is dat alleen maar positief. Trouwens, vind jij canyoningen gevaarlijker dan alpinisme? Moeten we dan ook geen lid zijn van de NKBV? Schuw jij elk initiatief betreffende een bond op buitensportgebied? Ik neem mijn verantwoordelijkheid en wordt lid van een club als deze.

    Van mij mogen er wel meer canyoningers lid worden. De persoon die de website gemaakt heeft is Rick. Stuur hem een mailtje als je meer wilt weten.

    Han

  • Frans

    Beste Han,

    Ik heb geen idee wat ik kan verwachten als ik lid word van een club als deze. De tekst op de pagina is te summier om het beeld te krijgen dat jij hier schetst. Een vergelijk met de NKBV gaat m.i. grotendeels niet op omdat de NKBV een veel breder kader heeft; zij heeft immers alle disciplines onder zich die iets met bergsport te maken hebben. Ja, ik ben lid van de NKBV omdat hun verzekering ook canyoning dekt en andere sporten die je nergens anders onder kunt brengen, een verdere meerwaarde zie ik niet echt.

    Canyoning is in sommige gevallen gevaarlijker dan alpinisme (afhankelijk van welke vorm van alpinisme en welke soort canyon) en heeft qua benadering ervan zeker parallellen. Juist daarom heb ik wat tegen op de manier zoals canyoning wordt gepositioneerd door de canyoningclub. Het doel om Canyoning tot ‘buitensport numero uno’ te maken, doet mij denken aan een stel overenthousiaste pubers i.p.v. de opzet van een overkoepelend orgaan als de NKBV, maar goed, dat kan een kinderziekte zijn….

    Zal Rick nog wel even mailen, wellicht kunnen we wat van elkaar leren.

    Groeten,

    Frans

  • Kathinka

    Beste frans,

    Ik begrijp je reactie volledig, maar ik snap de canyoningclub ook wel weer. Ze zijn enthousiast over hun sport en proberen zoveel mogelijk canyoningers te bereiken.

    De serieuze canyoninger, die opleidingen volgt en die maandelijks en misschien wel weekelijks op een of andere manier met canyoningen bezig is, zal bewust omgaan met natuur, met de gevaren e.d. De canyoning club weet dat er een hele grote groep mensen rondloopt die interesse heeft voor canyoning, maar niet weten van hoe en wat. Daarnaast heb je de groep losgeslagen enthousiastelingen. Deze laatste groep moet opgevoed worden in de normen en waarde (balkende) van het canyoningen. Deze groep bereik je niet met een super serieuze opening. Ik heb een speciale ehbo cursus opgezet voor canyoning en ben benaderd door de canyoningclub om voor de club de cursus te geven. Ik denk dat de canyoningclub goed bezig is en dat mensen zoals jij en ik de andere kunnen voorzien van advies en de do en do'nts. Laten we onze medecanyoningers juist leren hoe het wel moet! Dan krijgen we vanzelf een betere naam in het buitenland!